O campanie inițiată de
Fundatia eMAG
Cu sprijinul
Flanco
Anul școlar 2019-2020, 14 școli noi și o metodă unitară de intervenție

Anul școlar 2019-2020, 14 școli noi și o metodă unitară de intervenție

Implementarea și extinderea programului sunt făcute cu ajutorul Flanco și a clienților săi.

Anul școlar 2018-2019 a fost cel de-al treilea din faza pilot a programului Nouă ne pasă. Și dacă la implementarea primelor centre after-school pentru prevenirea abandonului școlar știam că o mare parte din copiii din zonele rurale nu reușesc să finalizeze cu adevărat ciclul școlar gimnazial, în cei trei ani, în care am testat metoda de intervenție, ne-am apropiat de școlile acestor copii și am aflat poveștile lor. În cele mai multe cazuri, școala trece pe un loc secundar datorită lipsei de pregătire a părinților și a sărăciei. Aceasta ar fi însă varianta exprimată … convenabil, care spune, de fapt, prea puțin despre situația acestor copii. Ca să le înțelegi cu adevărat condiția (și este foarte important de știut că nu vorbim despre niște situații izolate sau accidentale!), trebuie să mergi la ei în sat și la ei acasă, să stai de vorbă cu profesorii lor, cu ei și poate cu cei care se ocupă de ei. Și atunci realizezi că lipsa de pregătire nu mai înseamnă doar 2 sau 4 clase, ci înseamnă că unii părinți nu înțeleg în ce fel i-ar folosi copilului mersul la școală. Poți să afli despre părinți care lucrează la câteva mii de km distanță și copiii sunt lăsați în grija unei bunici sau a unui unchi. Și, mai ales, poți să vezi că sărăcia nu înseamnă, ca pentru noi, o mașină mai veche, ci că, de multe ori, singura masă caldă a copilului este cea primită la centrul after-school. Văzută de aproape, lumea acestor copii nu pare să facă parte din acea realitate frumos colorată despre care îi învățăm pe copiii noștri; de fapt, văzută de aproape, lumea lor nici nu pare să fie color…

Totuși, în cei trei ani de activitate a centrelor after-school Nouă ne pasă am observat că a scăzut considerabil numărul absențelor și că există unele progrese la materiile importante. Pe de altă parte, am reușit să desenăm profilul dascălului căruia îi pasă și care poate implementa un astfel de centru și am standardizat orarele centrelor și instrumentele de lucru. Avem acum o platformă informatică ce funcționează ca un catalog on-line, cu ajutorul căreia fiecare copil poate fi monitorizat mai ușor, știm care este formula de lucru care dă cele mai bune rezultate și știm că fără o relație devenită aproape personală între profesor și copil, șansele de reușită sunt mici.

Motivați de rezultatele de până acum și înarmați cu instrumentele amintite, în luna mai 2019 am lansat un nou apel pentru extinderea programului. Până la finalul lunii iulie am reușit să selectăm 14 echipe noi de proiect, iar la începutul anului școlar am organizat un ”workshop” în care am discutat, din nou, obiectivele și mijloacele de atingere a acestora. Iar obiectivul principal este de a-i ține pe copii de mână cel puțin trei ani și de a-i ajuta să se integreze în lumea noastră, cea a secolului XXI. La 1 octombrie a reînceput activitatea centrelor after-school, de data aceasta în 26 de comunități rurale, pentru 838 de copii care trăiesc în trecut și care n-au de acasă niciun sprijin.